lørdag den 8. oktober 2011

Kultur weekend

Så har jeg været på kultur sight seeing igår og idag, og opdaterer lige for nyhederne :)

Igår tog min farfar og jeg en tur ud i Bangkok for at se de to største templer - Wat Phra Kaew (også kendt som the Temple of the Emerald Bhudda) hvor Grand palace også er, og Wat Pho. (Wat betyder tempel på thai).

Wat Phra Kaew blev indviet i 1782, og er nu et af Bangkoks største turist attraktioner. Der er mere end 100 bygninger, og de er alle dekoreret ned til mindste detalje. Nogle er forgyldt, mens andre er dekoreret med diverse figurer.

Jeg havde fået at vide at man skulle være tildækket, med arme og ben og lukkede sko, og det havde jeg også gjort. Men man måtte åbenbart ikke have leggins på, og jeg måtte ind og låne en thailandsk nederdel til at tage udenover (Jeg havde det pænt varmt!), men det var nu meget spændende at komme ind og se templet og de mange bygninger. Så kan jeg da sige at jeg har været der :)

Vi tog til Wat Pho som er Bangkoks største tempel. Det er her elite massøerne bliver uddannet, og der er den største ansamling af Buddha figurer, inklusiv "the reclining Buddha" som er 46 meter lang og 15 meter høj og illusterer Buddha der passerer Nirvarna (Buddhas død). Inden vi skulle hjem var vi forbi en shop, hvor jeg købte en stor sort Buddha figur.

Jeg tog med min farfar hjem til min far, hvor jeg overnattede. Idag tog Dew, farfar, far og jeg ud til en munk. Vi kom ind til munken der sad bad et skrivebord i et lokale fyldt med billeder af de royale og en masse religiøse billeder. Han sad og smilte og snakkede lidt thai med Dew, han skulle lige finde ud af hvordan vi var i familie alle sammen. Man kan give munken ens fødselsdagsdato, måned og år og dag, og så kan han fortælle lidt om en. Han fik mit, og han sagde at jeg havde et følsomt hjerte, men var god til at tale pænt til folk. Jeg var god til mit arbejde, og jeg skulle gøre meget ud af at tale, for det ville gøre mig rigtig godt på min arbejdsplads. Og jeg havde en god kærlighed :)
Dew spurgte så hvad Michael -min kærestes numre var, og det fik han. Han sagde at vi passede godt sammen og aldrig skændtes. Han var en god kæreste, men jeg skulle blive med ham til jeg var 27, og hvis vi stadig var sammen burde jeg gifte mig med ham. Men hvis vi ikke gjorde det der, skulle jeg vente til jeg var 30. Men vi passede godt sammen :) Så det var da meget heldigt når nu det er ham jeg gerne vil være sammen med.

Det kan godt være at man ikke tror på det, men da vi nåede til min farfar spurgte han hvorfor hans kone ikke var med, og inden han nåede at svare, fortalte munken at hun havde et dårligt knæ. Faktisk har min farmor fået et helt nyt knæ -som det går fint med, og et halvt nyt knæ i det andet ben, som det ikke går så godt med. Så det var jo helt korrekt, og så kan man jo så lægge i det som man vil ;)

Til sidst sad vi alle i bedestilling med hænderne foldet foran hovedet (som man også gør når man hilser), og munken sad og hældte vielsesvand over os mens han sagde en masse jeg ik forstod.

Min Buddha figur er også blevet velsignet af munken. Han tog min figur, og for at Buddha skal blive derinde skulle den velsignes. Han sad og bad for figuren mens han tegnede på den. Så nu er min sorte Buddha firgir dekoreret med hvide streger :)

Jeg er nu taget retur til Huai Kwang hvor jeg bor og skal have varm kakao og cupcakes med nogen af pigerne senere :)

Jeg elsker at være her, men glæder mig betstemt også til at komme hjem. Nu begynder hjemveen at trække i mig :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar